zondag 4 april 2010

OV-chipkaart

'Je zou er een blog over kunnen schrijven', dacht ik bij de zoveelste poging om mijn OV-Chipkaart geactiveerd te krijgen. Nu het na eindeloos proberen misschien gelukt is, zal ik dat maar doen ook!

In januari 2010 vroeg ik op de website van ov-chipkaart.nl voor mijn echtgenoot en mezelf een kaart aan. De eerste kaart waarvoor ik op de website de gevraagde gegevens invulde, lukte vrijwel meteen. Daarmee was de kaart voor mijn echtgenoot aangevraagd. Bij de tweede kaart, voor mezelf, begonnen de problemen al. Het lukte niet om een foto te uploaden. Bij de eerste poging werd ik automatisch teruggestuurd naar de homepage, weg alle gegevens. Bij volgende pogingen gaf het programma steeds aan dat de foto niet goed was, terwijl ik zeker wist dat de foto aan de norm voldoet. Toen ik als controle de - eerder goedgekeurde - foto van mijn echtgenoot probeerde, kreeg ik dan ook dezelfde melding. Ik besloot om een paar dagen te wachten voordat ik het opnieuw probeerde en dat bleek een goed idee te zijn. Met dezelfde foto die eerder als 'kwalitatief niet goed' bestempeld werd, kon ik de aanvraag afronden.
Inmiddels was de kaart van mijn echtgenoot al per post aangekomen en kon hij hem gaan gebruiken. Voor iemand die regelmatig gebruik maakt van het openbaar vervoer in de Randstad is het logisch dat hij de kaart daar ook activeert. Bij de infobalie van het GVU en Connexxion in Utrecht was dat snel gebeurd en de kaart heeft inmiddels zijn gemak al bewezen.

Het 'gezeur' begon pas toen ik mijn eigen kaart wilde gaan activeren. Met de kaart wordt een brief meegestuurd waarin staat dat automatisch opladen van de kaart vóór eerste gebruik persoonlijk ('u kunt niet iemand anders sturen') geactiveerd moet worden bij een Verkoop- & Informatiepunt van RET (oorspronkelijk Rotterdamse Elektrische Tram, nu gemeentelijk vervoerbedrijf R'dam) of GVB (Gemeentelijk Vervoer Bedrijf Amsterdam). Alsof Nederland alleen maar uit Rotterdam en Amsterdam bestaat, daar hebben wij hier in Brabant niet zoveel aan. Helaas bleek dat laatste maar al te waar te zijn.
Mijn eerste poging om de kaart te activeren strandde in Uden. volgens de website van de OV-chipkaart was er bij de AH daar een mogelijkheid om het automatisch opladen op de kaart 'aan' te zetten, waarmee de kaart klaar voor gebruik zou zijn. Helaas hadden ze bij de Albert Heijn in Uden geen idee waar ik het over had.
De volgende poging deed ik bij de AH in Cuijk, weer op aanwijzing van de website van de OV-chipkaart. Daar bleken ze wel een automaat te hebben waar mijn kaart in paste, maar dat apparaat gaf geen enkele respons. Op alle mogelijke manieren heb ik er mijn kaart ingestopt, linksom - rechtsom - ondersteboven en alle variaties daarop. Het schermpje bleef helemaal leeg...

Gisteren waren we in 's-Hertogenbosch en daar hebben we weer enkele pogingen ondernomen. In dit geval zeg ik 'we', want mijn echtgenoot is aan zijn 2de OV-chipkaart toe omdat hij de eerste al verloren is. Ook zijn kaart moest dus weer geactiveerd worden. Bij onze eerste poging bij AH-Arena in Den Bosch kon ik zomaar mijn saldo opvragen en er zelfs geld bijzetten. Dat leek erop alsof mijn kaart toch al geactiveerd was bij een eerdere poging. Dat kon dan alleen maar in Cuijk zijn geweest, maar op een leeg display kun je dat niet zien. Om helemaal zeker te zijn, zijn we alsnog naar het station gelopen om bij het OV-informatiepunt (op het busstation) te vragen of ze de kaart van mijn echtgenoot konden activeren en die van mij als dat nodig mocht blijken. Tot onze grote verbazing hebben ze bij het informatiepunt nog geen mogelijkheid om kaarten te activeren en we werden naar de AH-vestiging in het stationsgebouw verwezen. We raakten er al een beetje aan gewend, ook hier verwezen de medewerkers ons naar het oranje kastje van de OV-chipkaart maar konden ons verder niets wijzer maken.
Tenslotte zijn we naar het NS loket gegaan om op beide kaarten het automatisch opladen 'aan' te zetten. Dat was op zich geen probleem, waren het niet dat ze bij de NS dan ook meteen het 'reizen op saldo' willen aanzetten en dat moet je dan weer van tevoren online aangevraagd hebben. Van het kastje naar de muur? Zoiets, maar dan in het kwadraat.

Al met al lijkt het erop dat de kaarten nu toch geactiveerd zijn, dat merken we pas als er zich geen complicaties voordoen als we de kaarten gaan gebruiken in tram of bus. We hopen er maar het beste van.
Toen we naar binnen gingen op station Den Bosch was het ons al opgevallen dat er zoveel mensen stonden te wachten met een grote tas of zak. De reden daarvan zagen we toen we weer naar buiten kwamen. We belandden midden in een enorm kussengevecht op het Stationsplein! Een prachtig gezicht overigens, al die mensen in een 'waas' van veren (voor de geruststelling: allemaal synthetisch) druk in de weer met kussens. Iedereen die dat wilde kreeg een kussen aangereikt in een sloop in 'Chocomelkleuren' en kon aan het gevecht gaan deelnemen. Wij hebben er ook een in ontvangst genomen, maar hebben ons verder niet met het gevecht bemoeid. Uiteraard heb ik er wel foto's van gemaakt! Op YouTube vond ik ook een filmpje:




Deze week op Station Mill: Mill in het nieuws
Deze week op IMMUUN: Some like it hot


1 opmerking:

  1. Het geeft toch weer een hoop gedoe hea! Ik geloof dat het ondertussen allemaal wel is verbeterd, maar ik kan me voorstellen dat het nog een hoop problemen geeft als je een persoonlijke ov-chipkaart wilt aanvragen. Ik heb er zelf net een artikel over gelezen en ik zit er zelf aan te denken om er binnenkort één te gaan aanvragen. Het is uiteindelijk wel de toekomst natuurlijk.

    Zelf reis ik nog steeds met het ouderwetse treinkaartje.

    BeantwoordenVerwijderen