zondag 5 maart 2006

New York New York

Even op en neer naar New York, het kan! Ter gelegenheid van een bijzondere gebeurtenis vertrok ik dinsdag met een vriendin voor een paar dagen naar New York. Een speciaal arrangement beloofde ons 3 hele dagen in NYCity en dat is ook bijna gelukt! Dinsdagochtend 11.10 vertrokken vanuit Brussel-Zaventem en dinsdagmiddag 13.15 plaatselijke tijd geland op New York-JFK. Vervolgens met de shuttlebus naar Grand Central Station (East 42nd Street) en van daaruit tevoet naar ons hotel aan West 45th Street. Om half 4 waren we ingecheckt en konden beginnen met onze verkenningstocht op Manhattan. Het was overweldigend: druk, overal licht, veel herrie en overal waar je kijken kunt flitsende reclames. Wij keken onze ogen uit! Alles was een avontuur, een plekje zoeken om te eten, koffie drinken bij Starbucks, pinnen bij The National Bank of America en uiteindelijk het hotel terugvinden. Dat laatste ging trouwens steeds eenvoudiger dan we dachten, het drong zich letterlijk aan ons op met ingangen aan 45th Street en aan 7th Avenue. We waren blij toen we 's avonds in ons hotelbedje lagen.
De volgende dag hadden we een afspraak met een Big Apple Greeter (aan te raden voor iedereen die NYCity bezoekt, kijk op www.bigapplegreeter.org). Hij zou ons op een wandeling van ongeveer 4 uur meenemen naar zijn neighborhood, zodat we ook een andere kant van New York leerden kennen. We hadden met hem afgesproken in de lobby van het hotel, daar stond hij inderdaad op ons te wachten. John Murphey, een man van aanzienlijke leeftijd. Bij navraag bleek hij 78 jaar te zijn en hij had heel wat te vertellen. Hij nam ons mee naar Brooklyn, naar de buurt waar hij zelf was opgegroeid. Prachtige, voor Amerikaanse begrippen, oude huizen en mooie brede straten. Bij veel gebouwen kregen we bijzondere verhalen te horen. We sloten de wandeling af in Brooklyn Heights, de wijk waar de allerrijksten van New York City graag wonen. John ging met de metro weer naar huis en wij wandelden over de Brooklyn Bridge terug naar Manhattan. Een fantastische ervaring!
Vanaf de Brooklyn Bridge zijn we naar Ground Zero gelopen, daar wordt alweer flink gebouwd, en van daaruit naar de terminal van de Staten Island Ferry. Er zijn 2 dingen gratis in NYCity: The Big Apple Greeters en Staten Island Ferry. Als echte Nederlanders hebben wij die dus ook gedaan. Maar eigenlijk zou ik iedereen aan willen raden om de overtocht met de ferry een keer te maken, je hebt prachtig uitzicht op zowel Manhattan als op het Vrijheidsbeeld.
Na terugkeer met de veerboot zijn we nog in de terminal in de metro gestapt en vlak bij het hotel er weer uit. Je ziet niks van de stad, maar het gaat wel snel.
's Avonds hebben we gegeten bij B.B. King in zijn Bluesclub in the City.
De laatste dag was het helaas, na 2 dagen volop zon, erg slecht weer. We zagen 's ochtends al op TV dat er scholen gesloten waren ivm hevige sneeuwval en ook wij werden niet gespaard. Van ons geplande uitstapje naar het Empire State Building kwam niet veel terecht. We hebben het wel gevonden, maar door het slechte weer zagen we er niet eens de bovenkant van, dus het was zinloos om naar de top te klimmen om van het uitzicht te genieten. Ook ons voorgenomen bezoek aan Strawberry Fields in Central Park viel letterlijk in de (sneeuw)regen. Uiteindelijk sloten we deze dag af met een bijzonder lange en vervelende vertraging van het vliegtuig voordat we weer vanaf John F. Kennedy konden vertrekken. Op vrijdagmiddag om ongeveer 13.00 uur stonden we weer op Europese grond in Brussel-Zaventem.