zondag 21 mei 2006

Doorsneeweekje?

Doorsneeweken ken ik eigenlijk niet, er is altijd wel iets dat het ritme 'verstoort'. Maar deze week kwam heel erg dicht in de richting van! Althans zo leek het zondagavond toen ik in mijn agenda de komende week doornam. Drie dagen werken in groep 8 op de basisschool, onderhoud aan enkele websites en wat administratie bijwerken. De avonden waren allemaal nog heerlijk leeg! Er was zelfs nog ruimte over voor een grote klus en de ramen konden aan de buitenkant wel een sponsje gebruiken. Dan kon ik er eindelijk eens al dat gele stof en het opgewaaide zand afpoetsen.
Maandag en dinsdag waren inderdaad 'normale' dagen, 's ochtends half 7 op en meteen aan de slag. Hond uitlaten, opruimen, op maandag naar school en dus de ramen. Op dinsdag waren die alle 15 aan de beurt geweest. Dat geeft toch een lekker voldaan gevoel, zo'n doorsneeweekje is zo gek nog niet! Op woensdag stond ik al om kwart voor 8 op de markt voor de wekelijkse portie groente en fruit en natuurlijk het brood van Jaan de Graaf. Te vroeg eigenlijk, want het 'schaaltje' (kassa met geïntegreerde weegschaal) was nog niet aangesloten. Maar even na 8-en had ik al mijn boodschapjes bij elkaar en kon ik op tijd naar school.
's Middags kwam er een kink in de kabel, de doorsneeweek werd ernstig verstoord door een heel droef bericht. Onze overbuurman was op dinsdagavond overleden, voor de avondwake op vrijdagavond en de begrafenis op zaterdag werden wij beleefd uitgenodigd. Zo'n mededeling zet je meteen weer met beide benen op de grond.
Op donderdag ging de doorsneeweek voorlopig gewoon even door, 's ochtends naar mijn demente moeder die net door de kapper onderhanden werd genomen. Voor het eerst aan bed, omdat het voor haar niet meer doenlijk is om in de rolstoel bij de kapper te zitten. Ze geniet wel van alle aandacht en het gefrummel, maar eigenlijk wordt ze er veel te moe van. Toen ook nog haar nagels gelakt werden, was ze weer helemaal 'de dame'.
's Middags moest ik voor een afspraak op tijd in Uden zijn, maar er bleef ook nog tijd genoeg over voor de wekelijkse boodschappen en wat wasjes tussendoor.
Op vrijdag de laatste schooldag deze week en dat moet eigenlijk een gezellige dag zijn. Dat kon ik deze keer niet echt waarmaken. Een ruzie die op donderdag na school begonnen was, liep zo uit de hand dat er een fikse knokpartij ontstond tussen enkele jongens. Dat gaat hard tegen hard als jongens van die leeftijd met elkaar op de vuist gaan en daar wil niemand graag tussenstaan! De rest van de dag stond in het teken van dit incident met gesprekken voor en na school met ouders en de betrokken kinderen. Van doorsnee was hier helemaal geen sprake meer! Moe en eigenlijk nog steeds heel boos begon ik aan mijn weekend, dat voorlopig in het teken stond van de dood. Beide diensten, zowel de avondwake als de begrafenis, waren heel indrukwekkend met veel inbreng van kinderen en kleinkinderen. Na afloop tijdens de koffietafel werd er al weer gezellig op zijn Brabants 'gebuurt', zo hoort het ook op begrafenissen.
's Avonds hadden wij een helemaal-niet-doorsnee feest: een barbecue ter gelegenheid van een verse 50-jarige. Iedereen die zich het weer van zaterdagavond 20 mei kan herinneren, zal begrijpen dat dat heel bijzonder was! De regen kwam met bakken uit de lucht en de wind deed verschrikkelijk zijn best om alles van zijn plaats te krijgen, maar wij sloten onze doorsnee week zo heel gezellig af. Regen en wind trotserend met lekkere gerechten op de barbecue, zaten wij al tafelend in een open tent waar de wind hard aan trok en de regen vrolijk binnensijpelde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten