zondag 28 mei 2006

Autogeluk en autopech

Drie jaar geleden kocht ik een Twingo met het Renault New Deal Plan. Dat beloofde me dat na 3 jaar de auto ingeruild kon worden voor een nieuwe met verlenging van het contract. Dat klonk goed en de verdere voorwaarden waren oké, dus ging ik akkoord en reed 3 jaar heel gelukkig rond in mijn autootje. Vrijdag was het echter tijd om eens te gaan praten over die belofte van toen. Inmiddels verhuisd en dus als klant van een andere garage/dealer was ik benieuwd of de belofte daar ook nagekomen zou worden. Ik ging maar met één eis de onderhandeling in: voor hetzelfde bedrag per maand een nieuwe auto van dezelfde kwaliteit. Het was een prettig gesprek met de autoverkoper van Autocup Heijen, we kwamen er samen al heel snel uit en met bijbetaling van één extra euro per maand rijd ik over 6 weken weer in een spiksplinternieuwe Twingo. Deze keer zelfs mét airco, cadeautje van Renault. Helemaal tevreden reed ik dus naar huis om daar het blijde nieuws te vertellen.
Het is dan wel afgelopen met mijn bijzondere kleurtje (Bleu Éole) waar ik nu in rijd, helaas is die niet meer leverbaar. Aanvankelijk had ik daarom gekozen voor Bleu Crépuscule (nachtblauw), dat is ook erg chic! Helaas bleek na 2 dagen dat die voor mijn model niet leverbaar is en nu wordt het een Rouge Cerise, totaal anders dus.


's Avonds reden we met onze ándere Renault van Oss naar huis, nadat we onze oudste zoon naar het station hadden gebracht. Bijna thuis hield de Scenic (pas 4 jaar oud) er helemaal mee op. Alle lichtjes gingen branden en dat was het dan. We stonden in het bijna donker op een smalle landweg in de binnenlanden van Mill. Leve de mobiele telefoon, de ANWB was gauw gebeld. Na slechts een kwartiertje wachten zagen we de bekende gele bus al aan komen rijden. Een vriendelijke wegenwachter had het probleem snel gelokaliseerd, de distributieriem was geknapt. Voor de kenners onder jullie zal dat de ernst van het mankement meteen duidelijk maken, voor de leek: dat is een serieuze zaak met kans op een beschadigde motor en veel onkosten. Gelukkig zijn wij in het bezit van een WW-totaal abonnement en hebben daardoor recht op een vervangende auto gedurende 3 werkdagen. Dat kon meteen geregeld worden en nadat we met auto en al naar de dichtstbijzijnde garage in Mill waren gesleept werden we netjes thuis afgeleverd door de jongen van de Wegenwacht. In Cuijk stond een auto voor ons klaar en gelukkig doet mijn Twingo het altijd. Zo reden we 's avonds laat nog naar Cuijk om daar een VW Golf Plus op te halen, zodat we komende week gewoon allebei onze eigen weg kunnen gaan.
Zaterdagochtend moest er van alles geregeld worden met de garage waar de Scenic zo lang 'gestald' was. Het blijkt een hele prettige onderhoudsgarage te zijn waar ze genoeg expertise in huis hebben om de auto te maken. Ze gaan stap voor stap kijken hoe de reparatie het beste aangepakt kan worden, zodat de kosten zo laag mogelijk blijven. Als de auto niet klaar is voordat de vervangende auto terug moet, krijgen we kosteloos van deze garage een vervanger zo lang als nodig is. De persoonlijke betrokkenheid van deze mensen is geweldig, de Scenic blijft voortaan bij Vloet Autocenter in Mill in onderhoud!
Op één dag ontdekten wij dat er nog heel vriendelijke en behulpzame mensen in de autobranche werken. Dat is een verademing, want in onze vorige woonplaats hebben we dat wel eens anders meegemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten