zondag 16 juli 2006

Armand leeft nog

De jaarlijkse zomerfeesten van het Walhalla in Deurne worden meestal door ons bezocht. Uiteraard vallen ze regelmatig midden in onze vakantieperiode, maar als we niet ergens ver weg zitten, gaan we er heen. Zo ook dit jaar en wij kozen voor de zaterdagavond, vanouds de avond voor de 'wat oudere Walhalla-gast'. Op de website van het Walhalla (www.walhalla-deurne.nl) omschrijven ze het als volgt: "Zaterdag 15 juli zal geheel in het teken staan van muziek van weleer. We gaan deze dag terug naar de muziek van de jaren 60 en 70, terug naar hippies en protestsongs, terug naar de muziek van Armand, Bots en Barrelhouse."
Armand (www.armand.nl) gaat nooit verloren, dat is een vaststaand feit. Hij staat op het podium als een soort stijlicoon uit de jaren 60 en speelt zijn nummers allemaal op zijn eigen unieke wijze. Voor de jongere aanwezigen duurde het misschien wat lang, maar voor ons viel dit optreden toch zeker onder de noemer 'jeugdsentiment'. Alle nummers worden dan ook moeiteloos meegezongen door het aanwezige publiek. Het is zeker ook de moeite waard om zijn 'korte' biografie (door hem zelf geschreven) op zijn website te lezen, dat geeft een prachtig beeld van deze man. Opmerkelijk voor ons was het om te lezen dat zijn moeder een Millse slagersdochter is!
Barrelhouse (www.barrelhouse.nl) zorgde voor een stevige bluessound met hier en daar misschien een wat 'te' jazzy inslag. Maar waar wij écht voor kwamen was natuurlijk BOTS (www.bots-muziek.nl). Na jaren afwezigheid treedt deze rasechte protestgroep weer regelmatig op. Vorig jaar zagen we ze in een schouwburgachtige omgeving (Frits Philips Muziekcentrum), maar op een zomerfeest van het Walhalla komen ze toch veel beter tot hun recht! Het was wel duidelijk waar het publiek voor kwam, was het eerder op de avond nog niet zo druk, bij Bots liep het aardig vol. Uit volle borst werden hier ook alle bekende nummers meegezongen, dat waren uiteraard bijna alle songs die we te horen kregen. Het ijzersterke 'Snotneus' doet het nog steeds goed en zo waren er meer nummers van toen die tijdloos bleken te zijn. Wat te denken van 'De bevalling', 'Ik ben een man, ik ben een jager', 'Het lied van de werkende jeugd' (Wij zijn Mien Kous, Piet Staal, Jan Daf en Tinus TV, wij zijn 16 jaar en zijn met ons werk heel tevree...) en niet te vergeten 'Rechts'. En natuurlijk kent ook iedereen hun 'feestnummer' Zeven dagen lang (Wat zullen we drinken, 7 dagen lang....?) nog alsof het gisteren een hit was. (Klik hier voor een klein stukje video van dubieuze kwaliteit, het geeft echter wel goed de sfeer weer.) Kortom, een avondje Bots blijft leuk, laat ze nog maar lekker een aantal jaren Botsen, dan gaan wij zeker nog wel een keer naar een optreden.
Tekst van 'Snotneus' (nummer uit 1975, nog steeds herkenbaar):
Ik ben een opgewekt kind
Niet luidruchtig, en niet stil
Mijn haar is kort, en mijn gezicht is fris
Da´s belangrijk als er visite is

Ik neem graag vrienden mee
Maar m´n ma zegt meestal nee
Kind er is net geboend, ik heb nog zo veel te doen
Neem je vriendjes maar mee naar het stadsplantsoen

Als ik thuis ben aangeland
Zit m´n pa weer achter de krant
Even zweten op het eten, en tv is er niet bij
Want het stuk dat hij wil zien, is niet geschikt voor mij

Refr:.

Want je bent nog maar een snotneus
En wie heeft er ooit beleefd
Dat een kind van amper 14
Al een eigen mening heeft
Want je bent nog maar een snotneus
Rond je oren, nat en groen
Over pak weg 14 jaar
Kun jij ook rot gaan doen

Ik ben nu bijna 45
Probeer me hier eens weg te krijgen,
Dat kost je regelrecht de kop
Ik ben nu machtig, als directeur
Dat staat te lezen op mijn deur
Mijn ziel is zuiver. M´n handen schoon
Ik heb de winst, een ander loon
Ik ben geen kleine jongen meer, ik ben een hele piet
M´n jeugd ben ik vergeten, die interesseert me niet

Want toen was ik een snotneus die niemand heeft gekend
Nu ben ik pas een kerel die alle streken kent
Ik heb het wel geweten, toen ik hiermee begon
Ik heb een eigen mening, maar daar gaat het niet om
Het gaat alleen om geld, het gaat alleen om macht
Het gaat niet om de manier waarop je bent grootgebracht

Soms denk ik wel, waarom, zou het altijd zo gaan
Als iedereen zo taai zou zijn als ik
Dan zag het er misschien, allemaal heel anders uit
Maar zo is het gelukkig niet
Voorlopig ben ik vrij ik kan doen en laten wat ik wil

Ik heb een villa, vette mercedes, buitenhuis, zeewaardig jacht
Meesters aan de muur, kleuren tv, quadrafonie, film op de plee
Tennisbaan aan huis, video-circuit, een nieuwe tuinman
Ik weet nog niet wie
Steinway piano, bibliotheek, wijn in de kelder, kapper om de week.
Een vrouw en 2 kinderen, je weet wel 2 van die snotneuzen,
Waar geen flikker mee te beginnen valt

Ik was een opgewekt kind
Niet luidruchtig, en niet stil
Mijn haar was kort, mijn gezicht was fris
Das belangrijk als er visite was

Geen opmerkingen:

Een reactie posten