zondag 16 november 2008

Antwerpen


Dit weekend was ik in Antwerpen. Een stad waar ik graag kom en waar ik zo mijn vaste dingen te doen heb. Deze keer was ik er met een vriendin om te winkelen en natuurlijk om eens de tijd te nemen om flink bij te praten. Maar hoe leuk dat ook is, een bezoek aan Antwerpen begint voor mij pas echt met een Liefmans Kriek bij het Paters Vaetje. Een leuk café dat zowat tégen de kathedraal aan staat. Het is er altijd bijzonder druk, deze keer was er aanvankelijk zelfs geen plaats meer om te zitten. Uiteindelijk vonden we boven nog 2 stoelen en genoten van het bier en de drukte beneden.
Wat ik zeker ook nooit wil missen als ik in België ben is de lekkerste 'zwarte-kersenjam' die er bestaat en die gelukkig ook in Antwerpen te krijgen is. Bij de GB verkopen ze potjes vol van dit goedje. In Nederland 'behelp' ik me met Hero extra confiture, ook lekker, maar die mist nét dat beetje smaak die de jam van de GB wél heeft. Een tasje vol is er mee naar Nederland gegaan, dan kan ik voorlopig weer genieten.
Bij de kathedraal stond de vaste 'living statue' weer tussen de beeldengroep. Op de foto hierboven staat dus een beeld in de groep dat er eigenlijk niet bij hoort. Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen om welk beeld het gaat!
Winkelen op de Meir vormt ook een vast onderdeel van een weekend Antwerpen, van het grote aanbod hebben wij ons een klein deel toegeëigend. Dat leverde het nodige gesleep met tassen op, we waren niet de enigen in de stad die daar last van hadden.

Achter de kathedraal zijn trouwens nog veel meer winkelstraatjes met veel apartere winkeltjes. Veel leuker ook om daar rond te neuzen dan met de grote stroom mee te moeten in de grote winkels.
Natuurlijk moest er ook af en toe gegeten worden, de lunch gebruikten we bij XO. Een hippe tent aan de Melkmarkt. Een paar straten verder is restaurant 'De Peerdestal' waar we meteen maar een tafel voor 's avonds reserveerden.
In dat restaurant genoten wij van een heerlijk diner later op de avond. Bij het maandmenu dat wij gekozen hadden hoorde een hele fles wijn per persoon. Daarmee kwamen wij de avond wel door! Na afloop dronken we nog wat op de Grote Markt voordat we aan de lange wandeling terug naar het Carlton Hotel begonnen. Het viersterrenhotel waar we onverwacht terechtkwamen omdat ons oorspronkelijke driesterrenhotel overboekt was. Een goede move van Hotel Astoria!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten