zondag 15 november 2009

Codes, foutmeldingen en 184 hoogleraren

(Academiegebouw (University), Utrecht, the Netherlands. Photographed by Rutger Hermsen in april 2006)

Na het drukke weekend van vorige week, was er nu wat meer tijd om uit te rusten van een drukke week. Dat geldt tenminste voor mij, want mijn echtgenoot verkoos de actieve variant van ontspanning. Hij liep vanmiddag een persoonlijk record tijdens de jaarlijkse Zevenheuvelenloop. Petje af!
Ik daarentegen ben vandaag nauwelijks de deur uitgeweest, maar heb me suf gezocht naar een fout in een bepaalde HTML-code die ik voor een website wilde gebruiken. Tot nu toe is het me niet gelukt om het op te lossen, maar ook hier geldt: de aanhouder wint. Het komt wel goed.
Voor een andere website waar ik deze week mee bezig was, heb ik ook nogal zitten goochelen met nulletjes, haakjes, vinkjes etc. voordat ik de eerste pagina foutloos online had staan. Zonder heel technisch te worden, wil ik hier toch even verklappen dat het om een fout PHP-bestand ging dat bij de nieuwe software meegeleverd was. Een mail hierover is uiteraard al onderweg naar de leverancier.

Gelukkig heb ik niet de héle week achter de pc gezeten, want hoe leuk ik mijn werk ook vind, ook ik wil af en toe graag wat anders doen om te ontspannen.
Dat kon op dinsdag volop tijdens de promotie van de kersverse doctor Niers. Voor haar behoorlijk inspannend, maar voor mij een feestelijke vrije dag. Vanaf ongeveer 1 uur 's middags, toen ik in Cuijk in de trein stapte, was ik er even helemaal uit. Natuurlijk miste ik in Nijmegen op spoor 1 de aansluiting naar Utrecht - dat kan ook bijna niet anders als de Veolia treinen met eeuwige vertraging ook nog een extra station aandoen tussen Cuijk en Nijmegen Heijendaal - maar de intercity naar Den Helder stond op een ander spoor klaar. Ik was nog ruim op tijd in het Academiegebouw en zag op mijn gemak de feestelijk geklede vrienden en familie van de promovenda de zaal binnenkomen. Voor veel mensen is zo'n gelegenheid de eerste keer dat ze in de mooie Senaatszaal plaatsnemen en het is leuk om de bewondering op de gezichten te zien als ze de portretten aan de muur zien.
De traditie van het vastleggen van de Utrechtse hoogleraren in een geschilderd portret stamt al uit 1686, toen de Universiteit van Utrecht 50 jaar bestond. Het was gebruik dat een hoogleraar bij of na zijn benoeming zijn portret aan de universiteit aanbood. Er waren hoogleraren die dat nog tijdens hun loopbaan deden, zodat zij lang naar hun eigen beeltenis konden kijken als zij in de Senaatszaal vergaderden. Later werden de portretten meestal na overlijden aangeboden. Deze traditie is een tijd in onbruik geweest, maar aan het einde van de vorige eeuw weer opgepakt. De unieke Utrechtse collectie telt ruim 500 portretten, waarvan er 184 in de Senaatszaal in het Academiegebouw hangen. Genoeg om naar te kijken dus als 'de voorstelling' te moeilijk wordt voor 'leken'oren.
Het onderwerp van de promotie was voor mij bijna 'gesneden koek', want ongeveer de helft van de lezingen die mijn echtgenoot afgelopen jaar gehouden heeft, gingen over hetzelfde: het PandA project (Probiotics and Allergy) over een groot onderzoek naar het voorkomen van astma en allergie bij kinderen met een verhoogd risico. Ik zat er dan ook ontspannen bij en concentreerde me intussen op de commissie achter de tafel. Bijna allemaal (oude) bekenden en altijd weer leuk om ze daar in toga te zien zitten.
Na de vlot verlopen verdediging was er een gezellige receptie en 's avonds genoten we van een heerlijk diner bij De Nonnerie in Maarssen. Ik zat naast de schoonmoeder van de nieuwe doctor en die blijkt uit hetzelfde dorp te komen als ik. Door het leeftijdsverschil van een paar jaar kenden we elkaar nog niet, maar er waren wel heel veel 'gemeenschappelijke' bekenden. En dan bleek ze ook nog op hetzelfde kantoor gewerkt te hebben als mijn schoonvader, hoe klein kan de wereld soms zijn!
Alles bij elkaar was de dinsdag een heerlijk vrije dag voor mij, maar op woensdag moest er natuurlijk hard gewerkt worden om wat tijd in te halen.

Dat zal ook voor de komende week gelden, want voordat we zaterdag naar Australië vertrekken, moeten er nog wat projecten klaar zijn. En ook Sinterklaas zit me een beetje te plagen, tussendoor zal ik daar ook flink aan moeten werken...

Deze week op Station Mill: Sinterklaas en Carnaval

Geen opmerkingen:

Een reactie posten