zondag 24 december 2006

Morgen is het Kerst


Vanochtend hoorde ik op Radio 2 bij De Sandwich een heel oud 'kerstliedje' van Jules de Corte, het begon zo: "Vandaag is in ons vaderland, eenieder uit zijn doen, Mamá staat in haar keukentje...". De exacte tekst kan ik helaas nergens vinden, op internet staan héél veel teksten van Jules de Corte, maar deze vind ik niet terug. Een beetje een weemoedig lied in de jaren-50-sfeer, maar het blijft herkenbaar. Hoeveel mamaatjes er vandaag in hun keukentje staan weet ik niet, maar boodschappen worden er op deze zondag nog volop gedaan! Ik kom net terug van de markt waar onze groentevrouw mijn bestelling al klaar had staan. Omdat ze uit eigen ervaring weet dat er op het laatste moment altijd van alles vergeten wordt, had ze behalve de bestellingen ook nog maar van alles wat extra meegenomen in haar rijdende kraam. Bij de supermarkten was het een komen en gaan van klanten en dat terwijl de 'hoogmis' een paar meter verderop in volle gang was. De krant van gisteren stond vol met advertenties over de laatste kerstinkopen die we vandaag moeten doen. Ja, wij zijn allemaal behoorlijk uit ons doen als er feestdagen in aantocht zijn.
Hoe dat komt is een interessante vraag. Het is natuurlijk erg overdreven om voor een week boodschappen te halen omdat de winkels dadelijk twee dagen achter elkaar gesloten zijn. Er gaan weken voorbij dat ik op maandag en dinsdag helemaal niet in de supermarkt of andere winkel kom, maar opgezweept door de 'kerstmanie' ben ik ook al vanaf donderdag dagelijks aan het winkelen. En iedere keer als ik thuiskom blijk ik toch weer wat 'vergeten' te zijn. Al jaren doe ik één keer per week de grote boodschappen en kan ons daarmee, met een extra bezoek aan de markt voor de verse spullen, heel goed een week lang van eten en drinken voorzien. Maar aan het eind van het jaar komt daar gegarandeerd de klad in, dan hol ik net zoals alle andere Nederlanders winkel in, winkel uit en blijf allerlei lekkers kopen. Thuis raak ik in de war van alle lijstjes die ik nog af moet werken en bedenk ik dat er ook nog cadeautjes onder de boom moeten komen. Wij 'doen' niet aan kerst, hebben zelfs net uitgebreid sinterklaas gevierd, maar voor allemaal een pakje onder de boom is wél gezellig.
Morgen is het Kerstmis, gelukkig. Dan is het afgelopen met het heen-en-weer-geren en de laatste dingen die geregeld moeten worden. We gaan genieten van een paar dagen rust. Betrekkelijke rust, dat wel. Er moet héél veel gegeten en gedronken worden, de (koel)kasten puilen uit en er moét nu genoten worden van alle aandacht die er in de voorgaande dagen in Kerstmis is gestopt! Over een week zijn we hopelijk allemaal weer in onze gewone doen, dan staan we aan de vooravond van een nieuw jaar. Dan nemen we ons allemaal weer van alles voor en je zult zien, van al die voornemens komt nog niet de helft uit. We maken gewoon weer dezelfde 'fouten' en volgend jaar is 'eenieder wéér uit zijn gewone doen' de dag voor Kerstmis!
Geniet er dus maar volop van, het is het allemaal waard. Voor iedereen in elk geval een héél fijn kerstfeest gewenst en een rustige laatste week in 2006. Volgend jaar doen we het (niet) anders!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten