zondag 14 juni 2009

Een oude traditie

Heel lang geleden, toen ik nog een klein kind was, gingen wij als gezin met Vlierden kermis asperges eten bij mijn oma. Dat was altijd ergens in het midden van mei, de zondag na Hemelvaartsdag. Ongeveer een maand later, als het kermis in Deurne was, kwamen mijn grootouders bij óns op de kermis en aten wij traditiegetrouw ook asperges. Voor mij is de smaak van die lekkere groente vooral verbonden aan deze herinneringen.

Inmiddels eet ik regelmatig asperges, vooral omdat ik ze nog steeds zo lekker vind. Ook al hebben de omstandigheden waaronder ik ze eet niks meer Vlierden of Deurne kermis te maken. Zo at ik dit seizoen de eerste asperges in Antwerpen en half mei at ik ze in Wenen. Vooral in Oostenrijk is de 'aspergecultuur' sterk aanwezig. Je kunt de groente daar in allerlei variaties nuttigen, maar het mooiste is toch wel dat iedereen daar de voorkeur geeft aan 'Spargel mit Holländische Sauce'. In Antwerpen eet je natuurlijk 'Asperges op Vlaamse wijze'. Die laatste manier is de wijze waaraan ook mijn oma en mijn moeder de voorkeur gaven: asperges met botersaus en hardgekookt ei eroverheen gekruimeld. Héérlijk.

Vanavond gaan we voor één keer een oude traditie in ere herstellen. We zijn namelijk uitgenodigd om 'op de kermis te komen' en asperges te eten. Welke variant het gaat worden, wachten we maar af, maar de smaak zal vast en zeker nostalgisch zijn.

Van die kermis zullen we wel niet veel zien, want echt in het centrum van Deurne komen we niet. Misschien als het heel mooi weer zou zijn geweest, maar ook het weer houdt blijkbaar van tradities want het regent dat het giet. Misschien klopt mijn herinnering daarin niet helemaal, maar voor mijn gevoel hoort dat wel een beetje bij Deurne kermis. Ik kan me ook kermissen uit mijn jeugd herinneren dat de zon scheen, maar vaak regende het dat het goot. Ongeveer even hard als op dit moment.

Dat weertype lijkt ook een beetje bij deze tijd van het jaar te horen. Ik herinner me gebeurtenissen tussen 10 en 20 juni die letterlijk in het water vielen. Een picknick in de bossen bij Waalre die afgebroken moest worden vanwege de stortbuien. Een verregend Festival Mundial. Een barbecue waarbij we onder het tentdak zaten te wachten tot we droog bij de barbecue onder het afdakje konden komen.
Gisteravond heeft het weer echter bewezen dat het niet aan tradities 'doet', want toen hadden we voor dezelfde barbecue niet eens een tent nodig en was het de hele avond droog.

Deze week op Station Mill: Wel of geen initiatief?
Deze week op IMMUUN--: Antilichaam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten