zondag 29 januari 2006

Rechtdoor over de rotonde

Tegenwoordig zit ik nooit meer alleen in de auto, er wordt tegen me gepraat. "Rechtdoor over de rotonde, neem tweede afslag"... Heel gemakkelijk, zo'n navigatiesysteem dat je de weg wijst en je overal heenbrengt.
Nou ben ik niet iemand die zich zomaar de weg laat wijzen, dat zoek ik heel graag zelf uit. Maar toegegeven, dit is een uitvinding waar je wat aan hebt. Want als ik eens ondeugend wil zijn, lekker niet luister naar "Ga hier rechtsaf", maar gewoon rechtdoor rijd dan past het systeem zich snel weer aan mij aan. Eerst nog een zwakke poging wagend om de voorgestelde weg te blijven volgen: "Probeer om te keren", maar proberen is natuurlijk niet verplicht. Al gauw wordt een andere route berekend en je zit vanzelf weer op de juiste weg!
De stem die je via de snelste route overal heenbrengt, kun je zelf kiezen. Er zijn diverse mannen- en vrouwenstemmen die in de taal van je keuze op tijd de aanwijzingen geven die je nodig hebt. Zelf heb ik gekozen voor Vlaamse Lucie, een sympathieke, beetje zwoele stem die niet al te dwingend klinkt. Voor mij geen kerels in de auto die het altijd beter weten als het om kaartlezen gaat, Lucie bevalt mij wel. Vandaag nog, bracht ze ons naar Rijswijk bij Den Haag. Vooral het laatste stukje is altijd heel nuttig, want snelwegen kan ik zelf ook nog wel vinden en er hangen enorme borden boven die me op tijd waarschuwen voor afslagen en knooppunten. Maar eenmaal aangekomen in Delft is het altijd weer spannend om op de juiste plek in Rijswijk uit te komen. Geen centje pijn deze keer, Lucie mag blijven!
Wat ik me echter wel heb afgevraagd, is of ik zo wel voldoe aan de regels van Rita Verdonk. Geldt Vlaams ook als Nederlands, want ik rijd met Lucie tenslotte over de Nederlandse straten waar je binnenkort geacht wordt alleen nog maar Nederlands te spreken. Misschien dat ik toch maar eens ga nadenken over een andere stem, Engelse Jane bijvoorbeeld of Amerikaanse Bonnie. Want welke taal ik onderweg spreek, maak ik altijd nog zelf uit mevrouw Verdonk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten