zaterdag 6 januari 2007

Fietsen in Rotterdam


Wát een spektakel: de 25ste zesdaagse in het Rotterdamse Ahoy. Vanaf donderdag 4 januari 2007 zal er 6 dagen (vooral avonden) achter elkaar keihard gefietst worden op de prachtige wielerbaan. Je moet erbij geweest zijn om te begrijpen wat voor bijzondere sfeer er tijdens zo'n zesdaagse hangt. Een Ahoy vól mensen, voornamelijk mannen trouwens. - Bij geen enkel ander evenement in Ahoy of vergelijkbare accomodatie is het me ooit eerder overkomen dat ik níet hoefde te wachten bij de damestoiletten! - Het avondvullend programma bestaat uit verschillende onderdelen die in spanning niet voor elkaar onderdoen.
Van 19.00 uur tot diep in de nacht kun je genieten van puntenkoersen, koppel-afvalkoersen, 'keirin', tijdritten, koppelkoersen, supersprints en het allerleukste: de derny's!
Alles aan elkaar gepraat door iemand die alle cliché's uit de kast had gehaald. Zo waren bijvoorbeeld de Zwitserse deelnemers 'zonen van Wilhem Tell', moesten de renners na afloop 'het zweet des aanschijns' poetsen en werd de Duitse Jan Van Eijden in zijn eigen taal aangemoedigd...

Het sportieve programma werd halverwege onderbroken door de Rotterdomste artiest die maar denkbaar is: Lee Towers. Weer hersteld van een duister virus begon hij natuurlijk met 'You'll Never Walk Alone', het nummer dat volgens de jury voor de uitreiking van de Society Award voor verbroedering zorgt in concertzalen en stadions. Wel triest als wij als publiek een dergelijk nummer nodig hebben om het 'samen-gevoel' te krijgen. Ik weet niet hoe dat bij anderen werkt, maar voor mij geldt dat dus niet. Lee Towers, louter bekend geworden door het zingen van covers, zong er een aantal nummers lustig op los en daarna kon het wielerprogramma gelukkig weer worden hervat. Ik zei het al eerder: voor mij waren de derny-races het hoogtepunt van de avond. Zes oudere heren op vreemde brommertjes die na 2 minuten al een kenmerkende lucht verspreiden, je moet ervan houden. Maar het is zó leuk om naar te kijken als de gangmakers voorop rijden met 'hun' renner in de slipstream. Halsbrekende toeren worden er dan op de baan uitgehaald als zo'n duo naar voren wil. Joop Zylaard - inderdaad de schoonvader van Leontien van Moorsel - is zo'n gangmaker en hij wil winnen, dat zie je meteen. Aanvankelijk lijkt alles op zijn gemakje te gaan, maar met driftige handgebaren seinen gangmaker en renner naar elkaar en er wordt flink tempo gemaakt. Met twéé ronden voorsprong finisht deze twee-eenheid, een goed uitgangspunt voor de derny-finale dus. Helaas is de uiteindelijke overwinning aan hun neus voorbijgegaan, door een lekke band van wielrenner en derny-kampioen 2006 Jos Pronk moesten ze toezien hoe het duo Stam (vader Cees op de derny en zoon Danny op de fiets) met de eer ging strijken.
Voor meer informatie over de zesdaagse: www.zesdaagserotterdam.nl.

1 opmerking:

  1. Anoniem5:35 p.m.

    beste riky.
    wat een leuke weblog heb je hoor en ik heb er aandachtig naar gekeken van je.
    ik las ook dat je naar de ahoy bent geweest vrijdagavond. nu is mijn vraag heb je soms nog meer foto's van lee towers in je bezit. zo ja riky kun je me wat geven nog. alvast bedankt voor de moeite.want ik ben een fan van lee. en heb je soms ook nog andere materiaal wat met lee te maken heeft.
    groetjes ine.

    BeantwoordenVerwijderen