zaterdag 3 maart 2007

Griep

Nóóit doe ik mee aan 'de griep' en ik was het dit jaar dan ook zeker niet van plan. Toen wij vorig weekend naar Barcelona vertrokken, voelde ik me al niet lekker. Maar onder het motto 'liever grieperig in Barcelona dan thuis op de bank' ging ik vol goede moed naar Spanje. Het weer ter plaatse zorgde er in ieder geval voor dat ik me er beter voelde dan in het druilerige Nederland. Maar de griep was er wel degelijk, compleet met hoestaanvallen, spierpijn en koorts.
Eenmaal thuis stond niets me meer in de weg om er maar gewoon aan toe te geven. In de hoop dat het met een paar dagen wel over zou zijn, heb ik geprobeerd om flink uit te zieken. Alleen de hoognodige zaken werden afgehandeld en 's middags dook ik steeds voor een paar uur mijn bed in. Nu is het zaterdag, meer dan een week later, en tegen alle verwachtingen in heeft de griep me nog steeds in zijn macht. De koorts is dan wel gezakt, tenminste die probeer ik met flinke doses antigrippine binnen de perken te houden, maar de hoestaanvallen houden onverminderd aan. Het gevolg daarvan is dat mijn hoofd bijna uit elkaar knalt van de koppijn. Gelukkig is de spierpijn wel verdwenen, daar leid ik dan maar uit af dat de griep op zijn retour is. Ook een goed teken is, dat ik 's middags niet meer naar bed ga. Dat is niet omdat ik er geen behoefte meer aan heb, maar door de vele uren slaap lig ik anders 's nachts wakker. Dat lijkt me een signaal van genezing.
Wat is griep nou eigenlijk precies? Volgens de website www.griep.nl is het een plotseling optredende zeer besmettelijke ziekte aan de luchtwegen die jaarlijks in epidemieën rond hetzelfde tijdstip voorkomt. Verder schrijven ze: "De griep is weliswaar een alledaags verschijnsel, maar het hakt er bij de meesten van ons diep in. Vaak betekent het een week het bed houden. Hoge koorts, hoofdpijn, spierpijn en keelklachten zijn de gebruikelijke symptomen. Hierna heeft het nog eens een conditionele nasleep van een tot twee weken waarin we snel vermoeid zijn."
Alle symptomen lijken bij mij te kloppen, maar ik hoop dat bij mij de nasleep geen weken gaat duren. Het wordt tijd dat er weer gewerkt wordt, mijn bureau is bijna niet meer zichtbaar. Bovendien heb ik het nou wel gehad met dat ziek zijn, ik ga gewoon weer roepen dat ik nooit ziek ben. Misschien helpt het dan de volgende keer wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten