donderdag 16 oktober 2008

Fondsen werven zonder grenzen?

Telefoongesprek donderdag 16 oktober:
"Met Riky Lievendag"
"Goedemiddag meneer..."

"Ik ben geen meneer hoor!"
"O mijn excuses mevrouw Rijkers."

"Mijn naam is ook niet mevrouw Rijkers."
"Nogmaals mijn excuses, want dan ben ik helemaal fout."

"U spreekt wel met huize Rijkers, maar ik vertelde u net dat ik Riky Lievendag heet. Toevallig ben ik wel met meneer Rijkers getrouwd, maar dat wil niet zeggen dat ik ook dezelfde naam heb."
"Daar heeft u helemaal gelijk in, nogmaals excuses. U spreekt met Artsen zonder Grenzen, klopt het dat u donateur bent van Artsen zonder Grenzen?"

"Ja, dat klopt inderdaad. Daar ben ik gisteren ook al over gebeld, maar komt u ter zake alstublieft."
"Zouden wij u mogen vragen om uw jaarlijkse bijdrage voortaan per maand te mogen ontvangen? Dat is voor ons overzichtelijker."

"Wij betalen blijkbaar een vast bedrag per jaar, dat kan heel goed zijn. Kunt u mij vertellen wat dat bedrag is?"
"Ja, dat is € 23. Wij vragen u nu om dat bedrag voortaan verdeeld over 12 maanden over te maken, wilt u dat?"

"Moet ik daar zelf nog iets voor doen, of kunt u dat direct regelen?"
"Nee, daar hoeft u niets voor te doen. Ik kan het direct in mijn computer aanpassen. Vindt u het goed dat we voortaan € 3 per maand van uw rekening af laten schrijven?"

"Volgens mij is 23:12 nog niet eens € 2 per maand, dus dat is het bedrag waarmee ik akkoord wil gaan."
"Zou het dan € 2,50 mogen zijn? Dat is namelijk het minimum bedrag voor automatische afschrijving?"

En toen werd ik boos. Als dit de nieuwe manier is om meer geld van de vaste donateurs los te peuteren, dan wil ik daar niet aan meedoen. Regelmatig worden we gebeld door allerlei Goede Doelen waar we al jaren een vast bedrag aan geven. Ze willen allemaal meer, maar AzG heeft volgens mij wel een hele brutale methode bedacht om dat voor elkaar te krijgen. Het gaat mij opeens niet meer om het goede doel en al helemaal niet om die paar centen, maar ik voel me zo niet erg serieus genomen.
Het telefoongesprek was daarmee snel afgelopen, het was € 2 per maand, of gewoon een jaarlijkse bijdrage. Op mijn uiterste voorstel heeft AzG het niet aan laten komen: "Als u een jaarlijks bedrag niet overzichtelijk genoeg vindt, dan wil ik ook wel stoppen met donateur zijn. Aan u de keus!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten