zondag 26 oktober 2008

Wintertijd

Vanaf vandaag kunnen we weer aftellen, de wintertijd is begonnen en iedere dag die eraan komt, brengt ons dichter bij de volgende zomer! Op deze manier probeer ik mezelf moed in te praten met de donkere dagen in het verschiet. Want als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan de winter. Tegen de kou kun je je kleden, maar de meeste dagen van een Hollandse winter zijn niet bijzonder koud, maar wel erg donker en somber. En dat is nou precies waar ik niet tegen kan. Ik houd van zomer met veel zon en lange avonden waarop het licht is tot het bijna bedtijd is. Liefst ook nog zo heet mogelijk, dan ben ik helemaal tevreden. Typisch een geval van in een verkeerd land geboren zijn, maar verhuizen naar warmere streken zit er niet in.

Daarom los ik het anders op. Al jaren zorg ik dat ik de zomervakantie geboekt heb voordat de wintertijd begint. Dan heb ik iets om naar uit te kijken. Op de valreep is dat ook dit jaar weer gelukt! Omdat de Proloog van de Tour de France komend jaar in Monaco is, zullen wij 14 dagen op ongeveer 50 km afstand van dat mondaine ministaatje verblijven. In het plaatsje Lorgues, heerlijk in ons favoriete vakantiegebied Le Provence. Het huis van onze keuze was nog precies die 2 weken vrij die wij op het oog hadden. Op de dag van de Proloog (4 juli 2009) verblijven wij er al een week, zodat we die ochtend op tijd naar Monaco kunnen vertrekken. Het huis heeft een grote tuin met zwembad, een buitenkeuken en 4 slaapkamers en 2 badkamers zodat ook de overige leden van het gezelschap dat altijd met ons meereist naar de Tour voldoende plaats heeft. Zij komen een paar dagen na ons en gaan ook weer wat eerder weg. Zo wordt niet onze hele vakantie opgeslokt door de nobele wielersport. Natuurlijk is er wel een TV aanwezig in het vakantiehuis om de ontwikkelingen op de voet te volgen...

Het duurt nog héél lang voordat het juli 2009 is, dus ben ik ook vast wat andere dingen gaan plannen. Zoals een gezamenlijk uitje met vrienden naar een concert van Cuby & the Blizzards in april in 's-Hertogenbosch. Dan is het alweer voorjaar en hopen we op een beetje mooi weer, zodat we voorafgaand aan het concert een terrasje in Den Bosch kunnen meepikken. In ieder geval zullen we er zeker lekker kunnen eten in een van de vele restaurants die daar zijn.

Omdat we dit jaar eens wat anders willen met Oud en Nieuw dan Parijs, gaan we eind december naar Brussel. Geen idee hoe onze zuiderburen in hun hoofdstad de jaarwisseling vieren, maar we hebben er vast een luxe hotel geboekt. De rest gaan we gewoon beleven, we merken het vanzelf.

De zomertijd van 2008 hebben we gisteravond afgesloten met een feest ter ere van een kersverse 50-jarige, mijn broer. Voor die gelegenheid had hij een plaatselijk café in Deurne afgehuurd en mijn echtgenoot had speciaal voor hem een kleine quiz in elkaar gezet. Het was nog niet eenvoudig om de presentatie daarvan te realiseren, want de aanwezige beamer was niet goed aangesloten en er moest iemand voor van huis komen om dat in orde te maken. Uiteindelijk zaten alle snoertjes en stekkers op de juiste plaats en verscheen er beeld op het scherm! Zelfs de geluidsinstallatie deed het nog, zodat we ook de favoriete muziek van de jarige (AC/DC) hard het café in konden knallen. In 17 vragen leerden de verjaardagsgasten mijn broer beter kennen, de quiz vormde een aardige onderbreking van de avond.

1 opmerking:

  1. Anoniem6:00 p.m.

    Hoi, wat zijn wij mensen toch verschillend; dat was mijn eerste gedachte na het lezen van "Wintertijd". Waar jij uitkijkt naar de zomer ben ik blij als we weer "gewone"tijd hebben. Als mijn wekker gaat,voelt het niet halfwege de nacht maar is het gewoon ochtend, de avonden zijn lang en knus. Kortom, ik houd van de winter met zijn mooie koude, heldere dagen met een heerlijke zon.
    Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen