zaterdag 31 januari 2009

Groeten uit Oslo

Dit weekend zitten wij in het koude Oslo. Echt winter is het hier, met hopen sneeuw langs de weg en mooie witte vergezichten. Nu we in Nederland net uit de ergste kou zijn, is dit wel weer even afzien. We dachten ook nog wel warmere vooruitzichten te hebben, maar de trip naar Jakarta die voor eind maart gepland was, gaat niet door. Hier in Oslo kregen we vanmiddag te horen dat het symposium in Indonesië is afgelast. Alsof we dus van een koude kermis thuiskwamen.
We zitten hier in een heel luxe hotel, maar wel erg luidruchtig. Het feest beneden ons met een optreden van een live band maken we helemaal mee. Gelukkig hebben we het niet de hele avond aan hoeven te horen, want we komen net terug van een uitstekend visrestaurant: Lofoten. Vanmiddag toen we aankwamen, was het inchecken en meteen door naar het symposium hier in het hotel. Alle verhalen, behalve dat van mijn echtgenoot, waren in het Noors en dus absoluut niet te volgen. Daarom zijn we eerst koffie gaan drinken en daarna weer terug. De lezing 'Er probiotika godt for helsen?' ging dus over gezondheidsbvorderende aspecten van probiotica en werd heel goed ontvangen. Na de lezing was er nog een kort overleg met iemand van Nycomed en daarna was het voor ons gewoon weekend. Dat hebben we dus ingeluid bij Lofoten, samen met 3 andere Nederlanders. Morgen gaan we wat meer van de stad zien.

Vandaag, zaterdag 31 januari, hebben wij door Oslo gewandeld. Eerst waren wij van plan om een 'cruise' door de haven te maken, maar toen we ontdekten dat we alleen aan dek konden zitten als we ook echt iets wilden zien, vonden we dat toch echt veel te koud en zijn naar het Alfred Nobel Museum vlakbij de haven gegaan. Veel informatie over alle Nobelprijswinnaars voor de vrede, het museum wordt ook wel vredescentrum genoemd.

De meest recente winnaar (de Fin Martti Ahtisaari) leidde ons in de vorm van kleine beeldjes door het museum. De beeldjes deden ons nog het meest aan Kuifje denken.

Na dit bezoek gingen we per metro naar het volgende museum, namelijk dat van Edvard Munch. Eerst zagen we daar een film van 50 minuten over het leven van deze schilder. Dat was achteraf heel goed, want zonder de informatie die we zo op een leuke manier voorgeschoteld kregen, hadden we veel van zijn schilderijen waarschijnlijk niet begrepen. Van al zijn doeken straalt een bepaalde triestheid, maar er zijn ook hele mooie, gevoelige elementen in zijn werk die je moet willen zien.

Na het museum werd het echt tijd voor de lunch. Wij dachten dat we daar laat mee waren, maar om half 3 zaten alle restaurants nog propvol en waren we blij dat we uiteindelijk een plek voor 4 hadden gevonden. De bediening in restaurants is hier trouwens érg vriendelijk en goed, terwijl we ook Noren tegengekomen zijn die niet meer dan het hoognodige tegen je zeggen (en dan nog liever niet...). Noorwegen, een echt no-nonsense land.

Na de lunch zijn we door een leuke wijk van Oslo met allerlei winkeltjes weer teruggelopen naar het centrum. Het was uitkijken onderweg, want er ligt overal veel sneeuw en niet alle stoepen zijn schoon. In de winkelstraten zelf loop je wel over sneeuwvrije stoepen, maar koud is het hier wel!
Vanavond gaan we nog met een ander Nederlands echtpaar eten en morgen vliegen we weer terug naar Nederland.