zondag 5 november 2006

De X-Factor

(foto van website KOLOK)

Ergens in september kreeg ik een mail van een oud klasgenoot met de mededeling dat ze op die dag aan de audities voor de X-Factor had meegedaan. Ze deed dat niet alleen, maar als lid van zanggroep KOLOK. Als we benieuwd waren naar de afloop, moesten we op 4 november naar de uitzending kijken. Zoiets schrijf je natuurlijk niet als het optreden niet goed is verlopen. In de veronderstelling dat ze dus door waren naar de volgende ronde, heb ik zaterdagavond naar het bewuste programma op RTL4 gekeken.
Verschrikkelijk en vermakelijk, dat is kort samengevat mijn idee over wat ik gezien heb. Verschrikkelijk omdat het (weer) om een programma gaat waarbij veel mensen 'te kijk' worden gezet en vermakelijk omdat het toch ook op de lachspieren werkt.
Wat precies het doel is van de makers is me niet helemaal duidelijk geworden. De kandidaten krijgen keer op keer te horen dat het om serieuze audities gaat en dat er dus kritisch gekeken en geluisterd wordt. Daar is niks op aan te merken, maar als tv-kijker zie en hoor je ook het commentaar dat de jury bezigt nadat de kandidaat al vertrokken is. Dat is meestal niet echt positief en vaak respectloos!
Nou lijkt het me ook heel erg om een hele dag te moeten oordelen over mensen die zich écht voor gek zetten. Mensen die er zelf wel van overtuigd zijn dat ze iets moois neerzetten. In de meeste gevallen is het spreekwoord 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden' dan ook erg van toepassing en daarmee de directe afwijzing van de jury terecht. Bij een groot aantal kandidaten voel je een soort gène opkomen als je kijkt en krijg je het gevoel dat deze mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden.
Een heel enkele keer hoor je opeens iemand die wél echt kan zingen. Zo was er ook deze uitzending wel talent komen opdagen, zij het heel schaars.
Wat er echt uitsprong was een koor dat 'even' een geweldig nummer liet horen. The New Harvest Singers, met leden uit het hele land. Dat koor liet duidelijk horen dat ze niet vorige week begonnen waren met het instuderen van een nummer, het klonk gewoon goed. Er was ook nog een kwartet (Harvey's Angels) dat bestond uit leden van voornoemd koor. Zij zongen echt de sterren van de hemel en kregen een zeer positieve beoordeling. Maar als zij besloten als kwartet door te gaan, moest het grote koor afhaken. In eerste instantie kozen ze voor zichzelf, maar kwamen daar later op terug en wilden met het grote koor verder. Zulke bescheidenheid lijkt me dus ook géén goede eigenschap voor mensen met de X-Factor!
Maar het koor waar ik naar uitkeek, was niet van de partij. Nou had ik al eerder dat vermoeden, want het ging deze uitzending om deelnemers uit het Oosten en Noorden van het land met opnames in Apeldoorn. Betekent dat nou dat ik vogende week weer naar de X-Factor moet kijken? Dat was ik in ieder geval niet van plan. Maar gelukkig heb ik net na een beetje surfen op internet ontdekt, dat de uitzendingen daar terug te kijken zijn. (klik hier) Zo staat er nu op de achtergrond de uitzending van vorige week te 'draaien', dan kan ik toch gewoon doorwerken. Kan ik toch nog in de gaten houden hoe het mijn oud klasgenoot is vergaan tijdens de auditie. Volgende week maar even op internet kijken of ze dan wel aan de beurt is gekomen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten