zondag 29 oktober 2006

Kaboutertaal, 'n overpeinzing op de zondagmiddag

Ook wel eens een mailtje gehad met daaronder de 'groetjes' van...? Meer dan eens waarschijnlijk, want sinds heel Nederland digitaal met elkaar communiceert, kunnen er geen fatsoenlijke groeten meer af! Welke volwassene zou ooit in het echt tegen een ander zeggen dat hij de 'groetjes' moet hebben van wie dan ook? Klinkt voor geen meter, maar onder een e-mail is het opeens gerechtvaardigd?
Van mij zal nooit iemand een bericht krijgen in zulke kaboutertaal, dat is absoluut niet mijn stijl. Maar ontvangen doe ik ze wel en daar heb ik eigenlijk niet van terug. Want al die schrijvers van de 'groetjes' bedoelen het waarschijnlijk heel goed en hebben geen kwaad in de zin. Het is slechts een kwestie van een overgenomen gewoonte waarvoor ik op deze plaats graag wil waarschuwen. Want als iedereen het gebruik van dergelijke kaboutertaal normaal gaat vinden, communiceren wij over een paar jaar als kinderen met elkaar. En wie wil dat nou?
Er zijn nog veel meer taalkwesties die ik hier zou willen aansnijden, maar ik beperk me vandaag tot de groetjes. Doe ik toch nog iets nuttigs op de 'grensovergang' tussen zomer- en wintertijd. (Zie hierover meer in mijn wekelijkse stukje hieronder)
En van iedereen die me wel eens een mail stuurt en deze overpeinzing leest, ontvang ik in het vervolg heel graag de 'groeten', ze mogen hartelijk, vriendelijk en zelfs stevig zijn, maar aan 'groetjes' heb ik niet genoeg!

2 opmerkingen:

  1. Anoniem7:16 p.m.

    Dit stukje is me werkelijk uit het hart gegrepen. Het zijn niet alleen de groetjes onder de mail waarmee ik niet blij ben, ook in onze spreektaal worden veel verkleinwoorden gebruikt. Waar ik me b.v. erg aan stoor is dat ik bij mijn kapper een modelletje, een spoelinkje of een kleurtje krijg.
    Groeten, Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem6:25 p.m.

    Met de achternaam Goedhart en familieleden met namen zoals Pim moet je het me maar niet kwalijk nemen als in mijn correspondentie met "grote mensen" het woordje " groetjes" eruit slipt.
    Jolanda ;-)

    BeantwoordenVerwijderen