zondag 22 april 2007

Gerard van Maasakkers


(Klik op afbeelding voor beeld en geluid)

Zaterdagavond gingen wij naar Theater De Molen in Beuningen. Voor de voorstelling 'Als ik zing vur jou' door Gerard van Maasakkers, de zanger van Brabantse 'liekes' uit Nuenen (die tegenwoordig in Budel woont). Het was een prachtige avond, een kleine intieme show in een al even klein en intiem theater. Vooral d��e combinatie maakte het heel bijzonder. In plaats van zijn begeleidingsgroep De Vaste Mannen had Gerard alleen gitarist Harry Hendriks meegebracht. Het intieme zat hem ook in de persoonlijke verhalen die de zanger vertelde voordat hij een nummer begon te zingen. Ontroerend, maar ook vaak vrolijk waren die. Gewone, alledaagse dingen transformeert hij moeiteloos om tot ware po��zie. Zijn liefde voor Brabant steekt hij niet onder stoelen of banken, ook niet als hij in Beuningen optreedt.
Hij houdt voortdurend contact met zijn publiek, je voelt je echt op bezoek bij hem. Bij sommige nummers moedigt hij zijn publiek ook aan om mee te zingen, bijvoorbeeld bij ''t Is altijd nou' en de uitsmijter 'H�� gaode mee'.
Ruim dertig jaar geleden kochten wij zijn eerste elpee en sinds die tijd hebben wij hem een beetje gevolgd. Maar of je nou de liedjes uit zijn begintijd beluistert, of de nieuwste nummers, ze gaan allemaal over het echte leven. Heel herkenbaar, vooral als je net als wij, op het Brabantse platteland bent opgegroeid.
Alhoewel wij veel muziek van hem in huis hebben, was dit pas het tweede concert dat wij bijwoonden. Op 10 augustus 2005 (tijdens het theaterfestival Boulevard) zagen we hem samen met JW Roy met het programma RoyAkkers in het Theater aan de Parade in Den Bosch. Ook heel mooi, maar minder persoonlijk dan de voorstelling van zaterdagvanavond. Daar heeft ongetwijfeld de zaalgrootte iets mee te maken.
Een aantal 'liekes' die wij in Beuningen te horen kregen:
---
As ik zing vur jou - Achter de schuur - Liedje van altijd - Dragen - Cis Verdonk - 't Is altijd nou - Benny - As ge ooit - Kan de deur nie dicht - Liedje van niks - Gij en ik - In zijne kop - Niks te beginnen - Hier heur ik thuis - Marie - Ik loop - Daor is de zon - Van d'n hoeksteen - Lieke vur Mariken - H�� gaode mee
---
Wij hebben ervan genoten en ik hoop dat dat ook geldt voor iedereen die dicht bij ons zat toen wij uit volle borst meezongen!

Deze week op Station Mill: Vertragingen in Mill

1 opmerking:

  1. Anoniem12:27 a.m.

    Fijn te lezen dat jullie ervan genoten hebben /as ik zing vur jou/
    ik ben er al drie keer geweest,met mijn buurtjes en familieleden die inmiddels ook fan zijn.



    m vr gr Joke

    BeantwoordenVerwijderen